Pages

Apa yang boleh kita buat?

" Apa yang kita boleh buat nak bantu Palestin? Aku rasa macam orang bodoh je tak dapat nak buat apa2 .."

Luahan berbaur keluhan keluar keluar dari mulut seniorku. Dari tadi kami rancak berbual tentang isu Palestin dan Zionis. Ada sedikit sesalan yang terselit dalam diri ini lantaran aku tidak dapat menjelaskan banyak persoalan yang bermain dalam benak fikiran kami. Tentang sejarah Zionis, sejarah isu Palestin dan sebagainya. MasyaAllah, betapa dangkalnya pengetahuan yang ada pada diriku ini!


Berbalik kepada luahan seniorku tadi, aku terdiam seketika. Aku percaya persoalan itu tidak berlegar2 di minda dia seorang sahaja. Aku, kau dan aku pasti semua umat islam yang punyai sensitiviti yang masih menebal dalam diri turut sama memikirkan persoalan yang sama.

Bila melihat saudara sendiri di perlakukan sekejam itu, pasti ingin kita langkahkan kami menyertai barisan angkatan jundi2 ( baca : tentera ) yang sedang berhadapan dengan Zionis laknatullah itu.
Alhamdulillah, pagi ini aku terbaca artikel di saifulislam.com bertajuk Agar kaumku beringat-ingat.

Tapi, yang paling berharga buatku, adalah sepotong ayat al-quran yang turut di muatkan dalam artikel tersebut.

Maksudnya : “Tidak sepatutnya bagi orang-orang yang mu’min itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat berjaga-jaga.” (Surah At-Taubah 9 : 122 )

Ya!

Inilah jawapan yang pasti. Walaupun kita tidak sertai mereka untuk berhadapan bertempur dengan si laknatullah itu, tapi kita perlu mainkan peranan kita di sini.

Perdalami ilmu agama.

Beri peringatan untuk teman2, ahli keluarga dan mereka yang terdekat.

Kita persiapkan segalanya di medan masing2.

Kerana aku, kau dan seluruh umat islam itulah jundi2 yang bakal terpilih itu!

No comments:

Post a Comment