Pages

Makan


Pagi tadi, sambil aku menyalin nota kizai, telingaku turut bekerja mendengar radio. Sepeti biasa, stesen radio 'Pilihan Utama' yang menjadi pilihan untuk halwa telingaku. Deejay pagi tadi aku kira baru pertama kali aku dengar suaranya. Lembut tetapi tegas dan pedas! Masakan tidak, isu yang menjadi topik celotehannya adalah berkenaan Palestin. Fuh! Bersemangat sekali. Aku rasakan semangatnya menghembusi ulu hatiku.

Bukan setakat isu Palestin sahaja. Malah bab yang paling kita ( baca : aku ) suka. Iaitu bab
"makan".

Deejay berkenaan ke udarakan beberapa adab2 makan yang di amalkan oleh Rasullullah SAW. Antaranya;

(1) Jangan sekali-kali mencela makanan.
" Tidak sekali2 Rasullullah SAW mencela makanan. Jika Baginda sukakan makanan itu, baginda akan memuji. Jika tidak, baginda akan berdiamkan diri tanpa mengeluarkan perkataan yang menyakiti hati....."

# Alahai, SWEETnya Rasullullah SAW ni kan? Huhu.. Bayangkan kalau orang suka dengan masakan kita. Wah~ Rasa syukur dan suka sangat2 bagai mahu terangkat ke langit. Mungkin akan lebih bersemangat untuk memasak di lain kali.
Tapi, bayangkan jika makanan tu di keji atau di hina. Apa yang kita rasa agaknya ye..?

(2) Jangan bersandar ketika makan.
Dari Abu Hurairah RA berkata bahawa Rasullullah SAW bersabda, " Aku tidak makan sambil bersandar "

# Ha! Yang ini info baru buatku. Barangkali kau juga belum pernah mendengar tentangnya sebelum ini bukan?

(3) Kutip makanan yang terjatuh
"....jika ada makanan yang terjatuh, cepat2lah ambil. Buangkanlah mana2 bahagian yang terkena kotoran dan makan yang selebihnya. Janganlah ditinggalkan walau sebahagian pun bahagian untuk syaitan.."

# Wah! Betapa KEDEKUTnya Rasullullah SAW dengan syaitan bukan? Kita pun perlu ikut langkah Rasullullah SAW ni. Jangan beri peluang langsung untuk laknatullah ni. Pernah dengar teori 12 saat yang berkaitan dengan makanan terjatuh ni?

(4) Mulakan makan dari tepi
" Keberkatan makanan itu ada di tengah. Maka, mulakanlah makan dari bahagian tepi..."

# SWEETnya Islam ni. Tengok! Waktu makan pun di ajarnya kita erti sabar, jangan gelojoh. Bayangkan bila makan dalam dulang bersama teman2 yang lain. Andai kata ada antara kita yang makan dari tengah, apa agaknya reaksi kita? Pasti akan ada suara hati yang berkata " Ish, gelojohnya die ni..". Ataupun " La.. orang lain pun nak makan jugak"

Hanya 4 adab sahaja yang sempat ku cungkil dari bicara deejay pagi tadi. Untuk elakkan aku dari terlupa, aku contengkan sahaja di Think Tankerku.


No comments:

Post a Comment