Pages

Cikgu Salju

Selasa 16 Muharram 1430h

Aku menulis dengan senyuman ketika ini. Perasaan gembira dan bersyukur membalut hati apabila pagiku bermula dengan 'pengajaran' dari Cikgu Salju.

Setelah lama bercuti luar dari daerah Yamaguchi, pagi ini baru aku dapat melihat salji yang turun dan sumoru ( menimbun ) di luar rumahku. Penuh semangat aku menantikan hari ini. Seawal pagi subuh aku mengintai di celah2 tingkap.

Aku tersenyum puas bila melihat pemandangan kereta2 dan gunung2 yang berada di sekitar rumahku diliputi lapisan tipis salji.

KENANGAN DI YAMAGATA

Kenangan sewaktu percutianku ke Yamagata ligat berputar di kepalaku. Aku menetap di daerah Yamaguchi yang merupakan sebuah kawasan desa dan terletak sangat jauh dari kawasan Touhoku. Yamaguchi turut dikenali sebagai kawasan yang berada di zon yang agak panas kerana letaknya di bahagian hujung Pulau Honsyuu. Tatkala pertama kali menjejakkan kaki di
Yamagata, perasaanku benar2 berubah bagai memasuki alam ang berbeza ketika melihat pemandangan salji yang turun dengan lebat dan suasana putih yang menyelubungi.

Jakun.

Batak.

Itu perasaan2 yang bermain dalam hatiku dan teman2 yang pertama kali melihat salji selebat ini di depan mata. Gelagatku dan teman2 bermain salji bagai kanak2 kecil sewaktu pertama kali menjejakkan kaki di Yamagata. Melempar bola2 salji kepada teman2, berbaring2 di atas permukaan yang dilitupi salji, dan entah berapa kali beraksi di hadapan kamera.

Aku tersenyum lagi tatkala aku teringat kembali suasana itu.

Yang paling mencuit hatiku saat ini apabila teman2 dan senior2ku dari Iwate dan Yamagata hanya duduk memerhatikan tingkah kami dari dalam lobi. Bila mengingat kembali saat ini, tiba2 menjadi malu pula rasanya..

MAKNA SENYUM YANG SEBENARNYA

Makna senyumku pagi ini sebenarnya adalah kerana perasaan terima kasihku pada Allah yang Maha Hebat yang menjadikan dan mentadbir alam ini.

Tiada sia2 Kau menciptakan segala-galanya. Ada ibrah ( baca : pengajaran ) di sebaliknya.

190. Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi,dan pergantian malam dan siang, terdapat tanda2 ( kebesaran Allah ) bagi orang yang berakal.

191. iaitu orang2 yang mengingati Allah, sambil berdiri, duduk, atau dalam keadaan berbaringdan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata " Wahai Tuhan kami, tidaklah engkau menjadikan semua ini sia2 Maha Suci Allah, lindungilkah kami dari azab api neraka "
( Surah Ali Imran 3 : 190-191 )
Seputih salji itu, ada makna yang tersirat bagiku.
Putih itu bersih. Putih itu luhur, Putih itu suci.
Betapa beruntung dari kalangan hamba2nya yang punyai hati dan jiwa yang sebersih, seluhur dan sesuci salji. Lebih beruntung bagi mereka yang di pilih dari kalangan hamba2Nya yang dibersihkan hati dan jiwanya lalu cahaya hidayah menembusinya. Perasaan bahawa betapa Allah tu mengasihinya dan memberikan kefahaman kepadanya untuk semakin mengenaliNya dan semakin memahami agama.
Sewaktu aku dan teman2 bergandingan membina snowman dan snowball, perkara ini tiba2 terlintas di kepala.
Memandangku aku kurang berminat dengan snowman, dan ku rasakan aku lebih sesuai membuat snowball, aku menawarkan diri untuk menjadi pembuat snowball. Teman2 lain yang membuat snowball bersamaku ada yang beralih kepada snowman. Membuat snowball ini memerlukan sedikit kesabaran dan diadun dengan teknik yang berkesan.
Ku ambil salji2 yang sudah sedia mengeras dan mampat di sekitarku. Yang itulah ku jadikan teras untuk membuat snowball. Teras itu ku kepal perlahan2 sambil menambah salji sedikit demi sedikit membentuk bebola putih sebesar penumbuk. Jika tidak kena cara dan gaya, snowball tidak dapat menbentuk dan mudah pecah.
Begitulah untuk membentuk jiwa yang benar2 memahami agama. Mengambil masa, ada seninya. Menbentuk hati dan jiwa sebegini memerlukan kesabaran. Kerana menbentuk jiwa manusia ini bagai membentuk air, bukan seperti membentuk logam. Moga aku juga sabar untuk membentuk jiwaku ini menjadi lebih dekat denganNya.
Moga pelajaran dari Cikgu Salju ini meresap dalam diri dan menambah nilai dalam hidupku ini.
Terima kasih Cikgu Salju.
Dan terima kasih padaMu Allah.

2 comments:

  1. salam fiza, boleh baca ni http://iniceritakita.wordpress.com/2008/05/17/bola-besi/

    ReplyDelete
  2. soudesne..mendidik jiwa perlu berseni..dan perlukan masa.moga Allah mendidik jiwa2 kita menjadi pejuang agamaNya yang sejati insyaAllah...
    dalam kesejukan salji ni...tibe2 teringat saudara2 yang menderita di Palestin yang jauh lebih sejuk daripada kita di sini tanpa apa2 bantuan pakaian dan makanan...bagaimanakah mereka di sana...ya Allah..andainya aku juga punya semangat juang seperti mereka.........

    ReplyDelete