Pages

anti-sejuk

Aku menggigil kesejukan buat kesekian kali untuk malam ini. Hujan renyai2 menambahkan lagi ketepuan wap udara diluar yang sudahpun mencecah suhu di bawah 15 darjah celcius barangkali. Ulangkaji subjek matematik kuhentikan seketika lantaran aku semakin tidak dapat menumpukan fokus. Had fokusku ku kira2 30 minit. Lebih dari itu akan membuat fikiranku menerawang entah ke mana2.

" Nas, sejuknya malam ni.. menggigil2 lah badan aku..."
aduku pada Nas. Moga2 ada balasan simpatinya terhadapku.
" Eh, aku rasa takdelah sejuk mana malam ni.."
Nampaknya umpanku untuk mencari teman menggigil tidak mengena. Terpaksalah aku keseorangan melayan gigilan ku ini.
Aku antara mereka yang alah pada sejuk. Pada waktu2 musim luruh ini adalah waktu yang paling terseksa bagiku. Bukan setakat malam, pagi, tengahari malah petang sekalipun aku akan menggigil2 kesejukan. Suhu yang mencecah dibawah 20 darjah celcius cukup membuatku kelihatan seperti hantu bungkus. Saban hari berbungkus dengan selimut. Bak kata2 temanku juga, seperti orang baru lepas bersalin. Ke hulu kehilir dalam rumah dengan baju berlapis2, berstokin dan adakalanya mengenakan kain batik hanya mengundang tawa teman2.
Satu malam, aku dan teman2 yang lain bersama2 berjalan menuju ke tempat pembuangan sampah. Maklumlah, jika menunggu hari esok, takut2 tak terbangun nanti.
Masing2 berjalan lambat2. Bersembang, bertawa riang sambil berjalan. Aku yang kesejukan ketika itu hanya mampu memandang dengan badan yang terketar2.
Akhirnya, aku tidak mampu berjalan seiringan mereka. Lalu ku katakan,
" Wei, korang, aku gi dulu ye. Tak tahanlah. Sejuk sangat ni.."
Seusai melafazkan kata2 itu aku terus langkah seribu membuang sampah dan pulang terus menuju ke rumah. Di pertengahan jalan,
" Minna, osakini.. ( Aku pergi dulu ye..! ) "
Sambil ketawa melihat gelagatku, seorang dari temanku menjerit melaungkan kata2 ini
" Fizah, lari Fizah !!! Haha... "
Tanpa mempedulikan kata2 mereka, ku percepatkan langkahku. Sasaranku ketika itu hanyalah supaya segera sampai ke rumah. Aku bertarung dengan kesejukan yang membuatkan aku menderita.
Pernah sekali aku berkain batik ketika mahu membuang sampah. Nak lari, bimbang kain terlucut. Mahu berjalan lambat2, aku pula alah sejuk. Akhirnya, aku ambil jalan tengah. Tidak berlari, tidak berjalan lambat2. Sekadar berjalan laju persis orang berkimono mengejar densya. Seperti sebelumnya juga, aku menjadi buah ketawa teman2. Sehingga cerita aku yang alah pada sejuk ini tersebar ke tempat seniorku. Aduh! Malu aku... ( teringat gaya Zam berkata " Cek maluuu ! Eiuuu!!! )
" Fizah, bawak glove tak? "
" Lari Fizah, lari !! "
Kata2 itu yang akan menjadi modal teman2 dan seniorku jika melihat aku menggigil dan mula tidak keruan.
Sejuk.
Memang sejuk. Tapi mungkin itu hanya pada aku.
Asal suhu di bawah 20 darjah celcius akan menggerakkan sensor badanku untuk menggigil tak keruan. Merangsang reseptor sejuk di bawah kulit untuk memberi isyarat pada bulu roma agar meremang.
Fuh...! Sejuknya...
Sejuk.. sejuk.. sejuk..
Pernah suatu hari tatkala aku mengungkapkan " sejuk, sejuk " aku terfikir seandainya aku tukarkan perkataan sejuk ini kepada panas.
" Aduh, panas.. panas.. panas.."
Kelihatannya seperti sebuah rungutan bukan? Apa bezanya dengan sejuk, sejuk yang aku sebutkan berulang kali tadi?
Persoalan tentang kesyukuranku bersangkar dalam kepala.
Tahulah aku mengapa aku di tempatkan di Yamaguchi yang tidak sesejuk kawasan di atas sana. Aku pernah rasa hairan kenapa aku tidak terpilih untuk ke universiti pilihan pertama aku iaitu di Ibaraki. Apatah lagi ke pilihan ketiga aku iaitu di Touhoku. Kini baru aku semakin faham kenapa.
Kerna aku ini alah sejuk.
Jika aku ditempatkan di Ibaraki ataupun di Touhoku nanti, takut2 rungutanku semakin bertambah. Makin jauh aku dengan Dia.
Sejuk, sejuk, sejuk...
Doakan moga2 aku dapat menempuhi kesejukan ini.
Dan yang aku takuti saat ini adalah Musim Sejuk.
Jika sekarang mereka tidak sabar menanti bilakan tibanya salju dari langit. Dan aku adalah orang yang menanti sebuah ketakutan.

1 comment:

  1. ic..alah sejuk ke... memang dari dahulu tak tahan sejuk?

    camne nak ajak fiza main snobod nanti??

    btw, semoga peningkatan usia memberi peningkatan dalam taqwa..

    PS:maaf,masalah biasa tidak boleh igt besday

    ReplyDelete