Pages

Surat untuk adik 1



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Apa khabar adik2 akak yang kukasihi. Moga2 kau dan keluarga tercinta sentiasa dalam rahmat Allah. Diriku yang jauh disini sentiasa mendoakan kebaikan yang melimpah ruah buat emak, abah, dan adik2 akak yang tercinta.

Seusai perbualan kita malam tadi, entah kenapa hati akak ini bagai dibelenggu rasa resah yang teramat. Hati ini bagaikan mendesak jiwa zahir untuk bergerak menemui adik2 akak tersayang di kampung halaman. Akak tahu, sejak beberapa bulan ketiadaan akak disisi kalian, ternyata akan ada perubahan yang berlaku. Akak mengharapkan kepulangan akak nanti kesisi kalian bisa melihat perkembangan baik dari adik2 akak semua. Tapi ternyata, cita2 yang akak dambakan itu mungkin akan terhalang oleh jiwa2 kiri adik2 akak yang sedang meningkat remaja ini.

Akak tidak gusarkan adik2 kita 2 orang si comel tu. Tapi akak gusarkan dirimu dan kakak atasmu. Kau berdua akak anggap seperti kudup bunga yang bakal berkembang, ku doakan diri kau berdua mekar menjadi bunga di taman firdausi.

Kakak atasmu kini sedang berperang dengan tinta menghadapi peperiksaan. Mari kita sama2 doakan moga hatinya tenang dan terang menjawab soalan. Manakala kau kini berperang dengan dirimu sendiri untuk mengisi ruang masa senggangmu. Isilah masa senggangmu dengan perkara yang bermanfaat. Moga kau tidak menjadi dari golongan yang rugi.

Adikku yang amat ku sayang,

Mengenai resah yang melanda jiwaku ini, akak tidak tahu apakah ada penawarnya sekarang. Akak faham jiwa muda kini sedang bergejolak dalam dirimu. Darah muda yang hangat mengalir disegenap kapilari darahmu. Setiap langkah gerakmu, tingkah lakumu, kau iringi dengan jiwa muda yang membara. Mungkin akak tidak faham apa yang bermain di fikiranmu. Apatah lagi untuk memahami perasaanmu jua keinginanmu di kala kau meniti usia remajamu ini. Bila2 sahaja api jiwamu akan bergejolak menuntut kau menurutinya. Hingga kadangkala kau semacam hilang keupayaan menimbang tara. Memilih diantara kaca dan permata. Di kala kau memilih teman, semacam kau keliru untuk memilih si penjual minyak wangi ataupun si peniup bara api.

Leteran sayang emak, marah sayang abah, kau anggap seperti selumbar yang menambah bisa dalam hati.

Kata manis teman, pujuk rayu si kumbang, kau anggap seperti madu yang melegakan.

Kau sering mengatakan kau bosan di rumah, emak dan abah tidak memahami jiwamu, adik2mu menyusahkanmu. Ketahuilah itu semua bisikan jahat dari jiwa kiri kau. Jika kau ketahui kondisi akak mu ini yang setiap saat merindukan kau semua, yang setiap saat menjentik hatiku agar menggerakkan kakiku untuk pulang ke pangkuan. Betapa kau tidak mengetahui bahawa diri akak begitu menyesali masa lalu yang akak tidak manfaatkan untuk emak, abah, dan adik2 akak semua.

Andai keinginan kau tidak di persetujui, mudah sekali jiwamu membentak kasar walaupun pada emak dan abah. Mereka yang tidak sepakat dan tidak tunduk pada keinginanmu kau anggap itu musuhmu. Mereka2 yang angguk mengikut kehendakmu, kau jadikan teman setia dalam hati.

Duhai adik,

Akakmu ini amat risau andai kau yang akak anggap seperti kudup bunga yang ingin berkembang di ganggu oleh kumbang2 yang akan merosakkan dirimu. Akak harap moga kau berjaya membina duri memagari diri. Agar tak termakan diri oleh kumbang dek hanyut dibuai dunia indah ciptaan nafsumu. Walaupun dirimu sering dimainkan dengan kata cinta atas nama agama, atas nama Tuhan, akak berharap agar kau tidak mudah percaya. Jangan dimainkan nama Tuhan, jangan dimainkan nama agama. Kelak kau celaka ditimpa siksaanNya. Ketahuilah, yang halal bagi kita hanyalah seorang lelaki yang telah kita nikahi. Akak doakan moga kita sama2 dipertemukan dengan insan yang beriman, menjadi teman hidup meniti redha Allah di dunia. Akak harap moga dirimu dan diriku bisa bersabar untuk itu. Ketahuilah bahawa perjalananmu di alam remaja baru sahaja bermula. Banyak lagi ranjau yang akan kau lalui, banyak lagi dugaan yang bakal kau hadapi.

Adikku sayang,

Akak tidak tahu jika tutur lembut akakmu ini belum bisa mencairkan hatimu yang membungkam kaku. Tapi percayalah, akakmu ini menasihati kerna akakmu pernah berada di tempatmu sama seperti yang kau lalui sekarang. Ternyata jiwa remaja penuh ranjau yang ku tinggalkan tidak lama dahulu, pernah tercalit hitam atasnya. Akak berharap, kau tidak menuruti langkah yang sama seperti mana aku pernah tersasar dulu. Moga jalanmu di alam remaja lurus. Tanpa tercalit walau setitis noda hitam padanya.

Ku doakan agar kita bisa mekar menjadi kembang yang harum untuk emak dan abah. Moga kelahiran kita dibumi ini bisa menjadi hambanya yang taat dan diredhai.

Moga kau tabah menghadapi alam remajamu, ya?

Yang Benar,
Kakakmu....

21 November 2008,
Yamaguchi, Jepun.

4 comments:

  1. actually, xbaper faham sgt surat ni. ni btol2 surat tuk adik hang ke? ke adik2 yg lain.. kohai toka...
    surat untuk adik 1 toiu yori, rasa cam surat dari sorang ibu tuk anak nyer. ^_^
    papepun, nice words.


    ~i'm proud 2 b a muslim~

    ReplyDelete
  2. mmm... surat ini ku tulis sebagai luahan hati aku untuk adik2 ( adik betul). Tapi ni aku sampaikan juga untuk adik2 yang lain ( kohai toka.. sape2 jek )

    ReplyDelete
  3. sy kakak awk yer..s3bulan tua..hehhe...
    em...lupe lak nk tulih ape..ha..xkn asyraf da ade awek kot?..kekekke...





    ~fulltimemuslimah~

    ReplyDelete
  4. haha... macamlah adikku si asyraf seorang. Kakak2 kat atas dier kan ramai.. hehe.

    Takdelah.. surat ini semacam satu ucapan selamat untuk adikku yang baru menjengah alam remaja..

    ReplyDelete