Pages

Ceritera cream puff


Ahad, 9 November 2008


Jam menunjukkan 8.30 malam.


Hujan masih renyai2 di luar. Aku menggigil kesejukan. Hampir sejam aku ' berjemur ' dalam kesejukan suhu serendah 10 darjah celcius petang tadi.


" Fuh.. . ni semua gara2 tunggu bas la ni.. "


Mataku berpinar2. Pandanganku kabur dan kepalaku berdenyut2. Ku letakkan tapak tangan ke atas dahi. Hangat.


" Demam ke aku ni ? "


Tanpa aku pedulikan suhu badanku yang makin meningkat, aku ambil sedikit masa untuk menjejaki Yahoo Mesennger ( YM ). Mana tahu ada pesanan2 ringkas buatku. Selepas YM, saifulislam.com. Selepas itu blogger dan berita harian.


" Aduh..! bosannya... "


Hatiku bermonolog sendiri. Tanganku mula terasa 'gatal' untuk membuka fail2 yang ku simpan dalam komputer. Sampailah tanganku menekan tetikus dan membuka satu fail. Tertera di situ ' cream puff '.


" Ha... cream puff. Kena buat ni. Mesti cuba malam ni jugak ! "


Bahan-bahan ( 10 biji )


100ml air
45g butter-suhu bilik, potong 1cm
60g tepung gandum- diayak
2 biji telur


Cara-cara


1) Persediaan awal. Panaskan oven pada suhu 200C. Alaskan dulang oven(oven plate) dengan aluminium foil kemudian sapukan minyak ke atasnya. Lepas tu ayaklah tepung. Masukkan telur ke dalam mangkuk. Pukul biar telur kuning dan putih berncampur.


2) Masukkan air dan butter ke dalam periuk. Masak dengan api sederhana kemudian kuatkan sehinggalah mendidih. Bila dah mendidih tutupkan api.


3) Masukkan tepung dan kacau cepat-cepat.


4) Panaskan semula adunan dengan api sederhana sehingga nampak kepingan nipis terbentuk.

Kemudian padamkan api.


5) Masukkan telur, kacau cepat-cepat


6) Masukkan adunan ke dalam piping bag. Pipe kan ke atas dulang seperti dalam gambar. Anggaran diameternya ialah 5cm.


7) Tekan bahagian tanduk yang terhasil supaya cream puff nampak cantik.


8) Spray permukaan cream puff dengan air. Bakar dalam oven pada suhu 200c selama 15 minit. Kemudian turunkan suhu kepada 180c dan bakar selama 25 minit. Kalau nak nampak lagi perang biarkan cream puff di dalam oven beberapa minit sebelum dikeluarkan.
Sejukkan cream puff sebelum dimasukkan kastad krim.


krim kastard


1 sudu besar tepung
1 sudu besar tepung jagung
4 sudu besar gula
200cc(1 cup) susu segar
1 biji telur (L size) 1 sudu besar mentega


Cara-cara


1) Masukkan bahan dari no1 - 3 ke dalam mangkuk. Masukkan 1-2 sudu besar susu. Kacau jangan ada yang berketul.


2) Masukkan telur dan kacau lagi. Kemudian masukkan susu yang selebihnya dan kacau.


3) Wrapping mangkuk dan masukkan ke dalam microwave. Guna suhu yang tinggi. Masak sehingga pekat. Setiap 1 minit lebih bawa keluar dari microwave dan kacau. Ulang sehingga pekat.


4) Bila dah siap, masukkan mentega. Kacau.


UBAT DEMAM


" Ala... susu habis. Telur tinggal 2 biji je. Camne ni?"


Kerisauan mula menerjah diri. Sedia untuk berperang dengan senduk dan mangkuk. Tapi siaga telur dan susunya masih belum cukup. Ku gagahkan juga diri mengetuk pintu rumah temanku meminta ihsan telur dan susu. Tersenyum2 simpul aku melihat semua bahan2 cukup2 depan mata.

Akhirnya aku pun memulakan percubaanku membuat cream puff. Masakan di Jepun ini seleraku ini sudah bertambah ragam! Dengan bersungguh2 dan penuh perhatian aku cuba membuat cream puff ini. Satu2 cara aku teliti. Entah berapa kali aku berulang alik dari bilik ke dapur memastikan aku tak tersilap langkah. Maklumlah, ini percubaan yang pertama.


Hasilnya..

Cubaan pertama cream puff

Alhamdulillah. Menjadi! puas hati... hehe. Tidak perlulah aku menunggu lama selepas ini jika timbul keinginan untuk makan cream puff. Sedikit modal + kerajinan + bersungguh2 = cream puff

Aku letakkan kembali tapak tanganku pada dahi. Aik? demam dah kebah ?

Tak sangka tanpa ubat dan rehat, aku pulih dari demam. Dengan izin Allah, berbekalkan sedikit kegembiraan dan kepuasan, menjadi penawar.

Aku renung2kan ceritera cream puff ni dengan kehidupan yang aku lalui. Untuk mencapai sesuatu memang selalunya akan menempuhi jalan yang susah. Ada ujian yang akan menimpa di pertengahan jalan. Kadang2 ada ujian kesakitan. Sama ada kesakitan yang zahir mahupun di timpa sakit kemalasan. Minat juga menyumbang beberapa peratus dalam kejayaan apa yang ingin di capai.

Tentukan apa yang kau mahukan. Siap siagakan dirimu, jangan pedulikan kata orang, jangan pedulikan kesakitan yang akan kau hadapi. Teruskan langkah. Panjatkan tawakkalmu pada Ilahi.

p/s : entri ini aku tujukan buat kohai2 ( junior ) AAJ batch 26 yang baru sahaja menduduki EJU. Kami semua maklum kesusahan yang kau hadapi. Tapi jangan kau putus asa tau. Teruskan usaha!!








2 comments:

  1. salam..

    fizah, tlg ajarkan nik cara buat cream puff ni..huhu..bole dia masakkan tuk housemates kesayangan dia..hihi

    -misoshiru

    ReplyDelete
  2. haha...

    bukan terbalik ke ayat tu..
    sepatutnya..
    " fizah, tolong ajarkan akak cream puff tu, nanti akak nak wat untuk housemate ksayangan, nik..'

    hehe

    ReplyDelete