Pages

imaginasi


" Apa yang aku belajar nih..."
Aku merungut sendirian dalam hati ketika Goda Sensei mengajar untuk kelas Kikai Zairyou. Terkedip-kedip mataku untuk menelan bulat2 例題 ( soalan contoh ) yang sensei tunjukkan di hadapan. Aku palingkan muka ke arah teman sebelahku, Uki. Dia dengan muka selambanya terus menerus menyalin contoh soalan di hadapan. Ku palingkan wajahku ke arah belakang. Semua tekun tunduk menyalin.
" Lor.. takkan aku sorang yang tak faham? "
Seusai kelas, aku segera berjumpa Goda Sensei di hadapan. Hendak memulakan bicara pun aku kira satu perkara yang berat. Bagaikan ada seketul emas yang memenuhi ruang mulutku.
" Sensei.. saya tak faham soalan ni.."
Diam. Tiada balasan. Aku rasa pertanyaanku harus diperincikan.
" Sensei, saya tak fahamlah kenapa ni boleh jadi macam ni. Arah [ 101 ] ni arah yang mana satu? .."
Harap2 perincianku membantu. Lega. Akhirnya sensei menjawab soalanku. Dengan kapur yang masih di tangan, sensei pun melukis paksi X, Y, dan Z di papan hitam. Terkebil2 mataku memandang lukisan sensei. Paksi di lukis pada arah yang berbeza. Aku mula mengimaginasikan paksi itu dalam kepala. Menterjemahkannya supaya aku lebih mudah faham.
Sebelum aku dapat memahami rajah yang di lukis itu, tanpa sempat aku berkata nanti,sensei pun dengan sepantasnya menerangkan kepadaku. Aku hanya mengangguk2 kononya memberi isyarat bahawa aku faham penerangan sensei.
Akhirnya,
" Sensei, arigatou gozaimasu.."
Dengan senyuman yang kelat, aku pun berlalu keluar dari kelas. Dalam kepala masih lagi berlegar2 rajah yang belum dapat aku fahami lagi. Fuh, tahulah aku kelemahanku untuk berimaginasi.

4 comments:

  1. ko goda je Goda sensei tu...lenkali sng nk tny pape kalo x phm~hua3

    ReplyDelete
  2. haha
    cakap nihongo pun tunggang terbalik.. ader hati nak goda sensei..

    ReplyDelete
  3. hehe...bukan salah susah nak berimaginasi...rasenye x paham kot ngan ape sensei cakap...cube kate die cakap melayu mesti paham tanpa imaginasi..rasenye kot..hehe...
    aku selalu gak camtu...tnye sensei...pas sensei terang pun x paham agi..haha..:d

    ReplyDelete
  4. mmm.. ko amik kizai ( kikai zairyou) ?
    kalo amik, aku rase ko pham kut nape aku kater subjek ni kne byak imagine cket.. huhu

    ReplyDelete