Pages

PASCA AUTUMN GATHERING 2008




" Dunia itu adalah perhiasan; dan sebaik2 perhiasan adalah wanita solehah "


Hadith pertama yang Kak Linda ungkapkan dalam ucapan alu2an merasmikan Autumn Gathering 2008 di Nagano. Kalau dulu aku seakan memandang enteng hadith ini yang selalu berkumandang di corong2 radio. Tapi entah kenapa kali ini terasa begitu menusuk sanubari. Menghitung diri yang terlalu jauh dari ' sebaik2 hiasan itu ', membuat aku terfikir adakah aku mampu menjadi salah satu hiasan terbaik itu?

[ NORHAFIZAH ] Peserta Autumn Gathering 2008

" MasyaAllah, you all boleh bayangkan tak, betapa rahmat Allah itu memayungi kita. Walaupun ada yang datang jauh dr nun utara Iwate, ke selatan Yamaguchi, tapi Allah gerakkan hati kita semua untuk datang bertemu di sini. Sebelum kita mulakan program kita hari ni, mari kita muhasabah balik apa niat kita semua dari sebelum kita bertolak sampai kaki kita menjejakkan kaki kita di sini. Siapa yang inginkan ilmu, insyaAllah itu yangakan dia dapat. Siapa yang ingin berukhuwwah, insyaAllh itu yang akan dia dapat. Tapi, jika niatnya Lillahi ta'ala, Allah sahaja yang Maha Tahu hikmah di sebaliknya..."


Aku pun turut berasa pelik kenapa hati aku ini menggerakkan tubuhku untuk datang ke sini. Sudah tentu rasa rindu untuk bertemu dengan teman2, selain ingin menambah saham ilmu dalam poket dada. Moga2 pertemuan "hati" ini kerana Allah ta'ala. InsyaAllah..


Dalam niat Lillahi ta'ala, ku selitkan jua perjalanan ke sini sebagai satu 旅行. Rugi seandainya aku yang jauh ini datang ke sini tetapi tidak memetakan Nagano ini sebagai salah satu tempat yang aku pernah jejaki di Nihon ni. Keindahan alam menyambutku ke sini. Tak terbayang perasaan kali pertama melihat 紅葉 ( kouyou ). Bukit- bukau yang berbalam-balam lantaran warna2 daun yang berlainan. Hijau, kuning, dan merah. Subhanallah.. indahnya. Bukat setakat itu, malah mata ini pertama kali melihat di hadapan kaca mata puncak gunung putih diliputi salju.

Panorama bukit- bukau sepanjang perjalanan

Perjalanan ke tempat program aku kira cukup mencabar. Bukannya apa, bayangkan tapak program terletak nun hampir ke puncak bukit. Perjalanan dari eki terdekat untuk ke sana sudah mengambil masa 45 minit. Kasihan bila melihat teman2 lain yang berkerut2 muka menahan loya. Habis satu bas beraromakan minyak cap kapak (( hehe... )).

Tema Autumn Gathering tahun ini ' al-mu'minah as-solehah '. Bagaimana menjadi mu'minah as-solehah untuk Tuhannya, untuk ibubapanya, untuk suaminya dan untuk masyarakatnya. Pengisian program daripada akhawwat2 AMIR yang sudah mendirikan baitul muslim ( berumahtangga ). Berbekalkan pengalaman dan resam hidup, akhawwat2 berkongsi bagaimana untuk menjadi al-mu'minah assolehah.

" Aduhai puteriku sayang... lala "


Program Autumn Gathering ni bukan hanya pengisian semata2 tau. Banyak aktiviti menarik. Yang paling tersemat di dada aktiviti Jungle Explorace dan Malam Kebudayaan. Sudah lama rasanya tidak memerah keringat berlari kerana kami saling bersaing sesama kumpulan untuk menentukan siapa yang pertama tiba ke check point. Kumpulanku bermula dengan baik dari awal. Sehinggalah tiba ke check point ketiga. Check point ' pocho-pocho '. Aku kira seluruh ahli kumpulanku akan membenci pocho2 sampai bila. Masakan tidak, kumpulanku mengulang sehingga 3 kali tarian pocho2 gara2 tidak seirama dan sekata. (( Benci pocho2 !!!!! hehe.. )). Elok2 tiba awal ke check point pocho2, akhir2 menjadi kumpulan terakhir yang meninggalkan check point itu.



" Jangan kecewa ya, tak semestinya yang terakhir itu selamanya akan jadi yang terakhir.."


Itulah pesan Kak Halimah selaku AJK yang menjaga check point pocho2 bila mana melihat muka kami kelat seribu tatkala meninggalkan check point itu. Langit bukan selalunya mendung. Alhamdulillah, kumpulan kami yang terakhir bergerak dari check point pocho2 tu, menjadi kumpulan pertama yang selamat tiba ke garisan penamat. Memang betul kata2 Kak Halimah, insyaAllah aku tak lupa sampai bila2.



Antara perkara lain yang buat aku bersyukur tidak terhingga adalah pabila aku dapat bertemu teman satu batch di sini. Bukan untuk ber'bangga' dengan batch sendiri, tapi teman2 inilah yang insyaAllah akan bersama2ku untuk menuju jalanNya. Kita doakan moga2 teman2 kita yang lain akan turut bersama kita untuk masa akan datang ya?


Batch 25 di Autumn Gathering 2008


( tiada dalam gambar; adi hiroshima, aishah yamanashi, nadzirah gifu,fiza gunma, zuraini saitama )

Yeay.. SUMAYYAH johan!!!

InsyaAllah. Moga2 pertemuan keranaNya membuahkan kemanisan ukhuwwah yang lazat selain daripada memasakkan dalam diri 'azam akbar' untuk menjadi mu'minah solehah. Moga bertemu lagi ya? InsyaAllah

P/S ; sentiasa mengingati kamu semua dalam doa rabithahku...