Pages

keluar kepompong

shah ezwan hashim : salam .. fiza. Dah tido ker?
norhafizah : lom lagi~
shah ezwan hashim : leka ak bace blog ko
norhafizah : time kasih~
shah ezwan hashim : ak pon nk wat blog ..tp x der yg menraik la
norhafizah : mmm
shah ezwan hashim : ak dok ari2 bosan jer
norhafizah : blog ni leh wat mcam diari
shah ezwan hashim : luahan isi hati
norhafizah : tapi yg pting msti minat nk mnulis la
shah ezwan hashim : ko pndi menulis la ....
norhafizah : mane ader.kalo ko cuba bukak blog2 yg aku letak link tu musti ko lg truja
shah ezwan hashim: ni lah hasilnye org kuat mmbace
norhafizah : mn ader
shah ezwan hashim : hehehe
norhafizah : dah makin kurang skang nih~
shah ezwan hashim : insaf juagk ak bace nukilan ko ....mcam bnyak benda yg ak alpa
norhafizah : skurang2nye ko masih dtengah msyrakat yg serumpun dan seagama
shah ezwan hashim :mmg la...
norhafizah : kalo baai aku ni..
norhafizah : lama dah tak dgar azan.. kcuali dr com
norhafizah : ada gak ni'mat yg hilang
norhafizah : dah tak heran kalo tengok arak2 n beer nih
shah ezwan hashim : yup
norhafizah : sbb kat cni bnda2 tu mcam air gas jek
shah ezwan hashim : tol2x
shah ezwan hashim : wlupn kot x srmpun dgr org seagama tp ...
shah ezwan hashim : aktiviti arian ko ....sgt dekat dgn agama
norhafizah : ptunjuk dr Allah...
shah ezwan hashim : ALHAMDULLILAH
shah ezwan hashim : dah habis 19 nak masuk 20
norhafizah : apa tu?
shah ezwan hashim :blog la~
norhafizah : bace sume ek
shah ezwan hashim : yup
norhafizah : ya Allah .. terharunyer aku

Shah Ezwan Hashim.
Teman sekelasku sewaktu aku di Sekolah Agama Menengah Tinggi Hisamuddin, Klang. Alhamdulillah. Kini dia melanjutkan pengajiannya di Universiti Malaysia Sarawak dalam bidang Kejuruteraan sivil.

Sudah sekian lama tidak berhubung dengannya, alhamdulillah malam tadi kami sama2 berbual di Yahoo Messenger. Bertanya khabar, berceloteh panjang ( baca : tak menang tangan menulis ) dan bertukar cerita. Aku di Jepun dan dia di Malaysia. Memandangkan temanku ini begitu berminat dengan bahasa Jepun, kadang2 terselit satu dua perkataan Bahasa Jepun dalam perbualan kami.

Alhamdulillah.

Aku fikirkan kembali kenapa aku ke Jepun, kenapa itu..kenapa ini.

Di sebalik percaturan Allah mengaturkan aku untuk menyambung pengajianku di sini, yang di luar kotak perancanganku ( kerna aku ini hamba.. Allah telah merancang sebaik2 perancangan ), tersembunyi hikmah yang aku fikirkan aku tidak akan kecapi ni'mat dan hikmah ini jika aku terus -menerus berada di tanah airku.

KELUAR KEPOMPONG

Sepertimana perbualanku dengan Shah Ezwan, aku menyelitkan rasa sedih kerana ni'mat yang aku kecap di Malaysia dahulu lama-kelamaan hilang.

Ni'mat mendengar azan langsung dari masjid atau surau.

Ma'siat melata. Arak yang di jual merata2, pakaian2 wanita di sini. Lama-kelamaan aku rasa lali. Rasa sebati.

Aku sampaikan rungutan2 itu pada temanku. Tapi nyata aku terlupa jika aku tidak ke sini, aku tidak tahu bagaimana keadaanku jika aku terus di Malaysia.

Adakah lebih baik?

Atau lebih buruk?

Aku sedikit terkejut bila mana temanku mengatakan yang kehidupanku dekat dengan agama.

Huh.. sedangkan aku sendiri terkial- kial untuk mencatur kehidupanku di sini. Begitu senangnya aku lalai dan alpa di sini . Aku selalu mengandaikan betapa beruntungnya dapat hidup di tengah masyarakat yang serumpun dan seagama. Rupa2nya kadangkala pemikiranku itu ada kurang betulnya.

Jika aku terus di situ ( baca : Malaysia ), aku tahu aku tidak akan nampak keadaan dari perspektif berbeza. Selama ini aku tidak sedar kepincangan pemimpin2nya, tidak sedar bahawa betapa rakyat ini di sogok dengan hedonisme ( hiburan ) yang melampau2. Dan paling ketara, agama hanyalah sebagai ritual dan hanya di bincangkan dalam soal cerai-berai, sumpah membela diri, fatwa2, dan sebagainya. Agama hanya diperlukan apabila merasakan hak sendiri terancam.

Alhamdulillah.. alhamdulillah..alhamdulillah

Aku keluar dari kepompong.

Melihat dunia lain yang lebih luas dengan pandangan besarnya kuasa Tuhan yang menciptakan! Bernafas dengan udara yang berbeza. Bebas dari sesak kehidupan di sana.

Jika aku boleh buat satu analogi.

Cuba kau letakkan buku atau helaian kertas yang mengandungi tulisan itu paling hampir dengan mata. Pasti kau tidak mampu untuk membacanya. Bukan sahaja tidak nampak, malah terasa rimas dan tidak selesa. Tetapi jika kau ambil sedikit jarak, jauhkan buku itu dari mata, pasti kau dapat membaca tulisan itu bukan?

Keluarlah dari kepompongmu itu.

Buka mata.

Buka minda.

Tingkatkanlah kesyukuranmu!

2 comments:

  1. ALHAMDULLILAH ....fiza
    kite kene same2 mengingati .. sesuai dgn surah AL-IKHLAS ...inyaALLAH ...
    ak bgga kwn ngan ko ..ko begitu komited n penuh tekad menuntut ilmu .hrp ak mcm 2 jgk ..
    ap pun ak iringi doa sbg kawan spy ko kuat disana ... wlupn ko jauh dgn sedara2 seISLAM kite. tp ingat yg ALLAH sentiasa dekat klu kita selalu mghrapkan n brgntg dgn NYA ..
    gambatte kudasai ..

    may ALLAH always bless u ..

    >>SHAH EZWAN,KLANG,MALAYSIA<<

    ReplyDelete
  2. syukran shah...

    kau mengingatkan aku pergantungan pada Allah lah segala2Nya...

    ReplyDelete