Pages

iinaa..habes shiken

alhamdulillah

試験終わった!!!いいなあ。。この気持ち。

tak sangka dah habis shiken..untuk kengkawan len yang masih ader shiken tu ganbattene..sekarang tengah plan apa nak wat tym cuti nanti. mungkin lebih kurang seminggu akan mendiam di yamaguchi..nak balik ube..tapi..tau2la kan senpai masih shiken lagi..



PERJALANAN SHIKENKU....

alhamdulillah..untuk minggu kimatsu ni aku hanya ada 3 shiken je. Bermula dengan suugaku pada hari rabu, Mikhova hari khamis ngan kagaku hari jumaat..disebabkan sebelum2 ni aku dah pernah lalui 3 shiken diluar musim kimatsu, alhamdulillah tym ni aku agak yoyu sikit la( yela tu )

disebabkan aku pun jenis yang malas nak studi..strategi hanya last2 minute. weekend sebelum nak kimatsu tu agak sibuk sikit. Tengok2 mana2 nota yang belum di hadam lagi..rensyu2 dalam buku..soalan kakomon. Aku rasa semua orang akan buat benda yang agak sama macam yang aku buat melainkan mereka2 yang genius..disebabkan dah habis shiken ni..rasanya memang seronok kalau aku dapat buat kansou tentang shiken yang aku dah lalui..suugaku, Mikhova, kagaku..

SUUGAKU : erm,shiken hari rabu..oleh sebab tu aku hanya mula shiken bengkyou hari selasa. Alhamdulillah agak best jugak sebab han`i bermula dari sekibun sahaja. Kalau kelas zam,naim ngan dena mungkin start dari mc Laurin..Nas punya kalo tak silap aku dari sekibun jugak. Kelas mula pukul 1250 tengahari. Masa pertama sensei terangkan balik ngan buat fukushuu..tambahkan mana2 yang kurang. Ajinamotokan mana2 yang kurang rasa. Fukushuu tu kejap je. Pastu sensei tanya bila nak buat shiken? Nak sugu buat ke..nak buat pukul 2.00 petang. Semangat aku yang tengah membara nak buat shiken masa tu mestilah nak sugu buat. Tapi hotondo nihonjin lain semua nak buat lambat2. Pelik aku. Masa tu memang aku agak "hot" sikit. Menenangkan diri selama 40 minit..memerhatikan gelagat dorang..sambil aku menanti shiken. Soalan shiken tu alhamdulillah ok. Cuma ada setengah2 part tu yang aku rasa yabai gak la. Sebab salah sendiri terlepas pandang dan tak fukushuu tajuk tu..pasrah je le..

MIKHOVA : ha..hari khamis ni shiken subjek favourite aku. Chirigaku @ Human Geography. Aku rasa agak teruk gak bila part suruh tandakan area2 dekat peta. Erm..keseluruhannya aku agak kurang puas hati sebab berlaku ke"careless"an masa ni walaupun soalan dan jawapan dalam eigo. Cuma yang pasti aku sangat2 minat ngan lecture Mikhova. Masa jugyou ni la buat aku banyak berfikir. Sbab bagi aku tak bole nak telan2 bulat2 apa yang Mikhova bagi. Contoh yang paling ketara bila Mikhova ceritakan tentang Adam & Eve yang termakan "apple of knowledge." Memang gelak guling2 kalau dengar. Pastu antara yang menarik minat aku bila Mikhova ceritakan keagungan Columbus sebagai pelayar. Nak je aku tanya tentang Ibn- Battuta. Tapi tak keluar pulak. Walau apapun aku memang enjoy jugyou Mikhova. Thanks Mrs Mikhova!

KAGAKU : haa!!! yang ni memang tak tau la nak komen apa. Memang soalan dia susah (sangat x pemalar avogadro) Tak pernah selama ni aku belajar kagaku yang ada minta perbandingan antara dua benda. Aku akui memang aku just studi kakomon untuk ni. Tapi bayangkanlah..nak buat kakomon tu pun ambik masa yang sangat panjang. Kalau untuk chuukan sebelum ni aku, zam ngan naim buat strategi bahagi2 soalan. Tapi strategi kali ni berbeza sikit. Masing2 fahamkan dulu kakomon. Aku dah cuba buat kakomon tu. Sehari suntuk tak berjawab semua. Bila bincang dengan sensei dekat kougakubu salon pun dah ambil masa 2jam setengah hanya untuk 3 soalan. Sebelum nak exam sensei cuma pesan.." naikkanlah heikin ten tu.."( versi melayu). Sebab apa?sebab heikin ten sebelum ni cuma 29% je. Paling tinggi dalam gakka aku pun 45% je. Em..pastu sensei pesan.."minna..AMARI kaninggu shinaide kudasai!". Aku fikir banyak kali ayat sensei tu..maknanya ok la kalau meniru pun kan? maa iika..tak baik meniru..Allah nampak ( kata2 masa budak2 dulu). Bila dapat kertas soalan..macam reaksi yang dapat aku tengok kat kelas. Bila aku dapat soalan tu..aku buat yang mana aku dapat buat. Alhamdulillah sehari sebelum tu dah bincang soalan dengan sensei..walaupun hanya satu soalan yang aku kira dapat jawab dengan baik..tu dah kira ok la aku rasa. Daripada tak berjawab langsung kertas tu..Nihonjin lain hotondo hantar awal. Sama ada memang tensai..tak pun akirameta! Sampaikan tak sampai setengah jam shiken dorang dah letak kepala atas meja=tido..erm..hebat benar soalan sensei ni..selalu aku tertanya2..sensei tak teringin ke nak tengok markah kitorang tinggi sikit. Tak pun paling kurang tak teringin ke nak maru2 kan kertas jawapan kitorang? Pelik2..Awat susah sangat soalan....alahai~

Erm..ni kimatsu pertama yang aku lalui dalam minggu kimatsu sepanjang aku belajar kat Yamadai ni. InsyaAllah aku tak lupa..agaknya inilah ujian pertama..tak pun langkah pertama sebelum aku teruskan lagi perjalanan aku kat yamadai ni..jishin o motte, mune o hatte, mukou ni ikou!!!!






No comments:

Post a Comment