Pages

Kembara Nihon..

Alhamdulillah..tiada apa yang mampu aku ucapkan selain kalimat hamdalah itu..
Tiada apa yang mampu ku balas untuk nikmat dari Tuhanku yang sangat Pemurah..
Masih ku ingat lagi tika kedua kaki ku melangkah masuk ke dalam pesawat untuk terbang ke bumi di mana aku sedang berpijak ini..aku berniat tekad dan nekad..
bahawa akan ku tinggalkan kenangan semalam..membawa diriku jauh dari lembah kebodohan..
moga tiap langkahku, gerakku, tutur kataku, penglihatanku..agar dapat ku sumbangkan untuk jalan Tuhan..
semangat itu membara untuk sebulan dua..
tapi sekarang bagaimana???
adakah bulan ketiga ini mampu untuk aku pertahankan niatku seperti mana di bulan2 yang pertama dan kedua itu??
Memang betul dunia itu hanya persinggahan yang penuh dengan tipu daya..
Sedar tak sedar nikmat percuma dariNya tak pernah di ambil kira..yang melata di depan mata hanya keseronokan yang memperdaya..
shougakukin..kaimono..kereta..MOTO..kamera..handphone..pasokon..
andai difikirkan dan direnung2kan..apa lagi yang tak cukup untuk aku sekarang?
bila terkenang dulu2 masa kecik2 dulu betapa susahnya untuk mnikmati hidup sesenang begini..buat aku rasa sedih sekali..
saat aku dapat shougakukin untuk pertama kali selepas 3 bulan kat nihon ni..
aku jadi sesak dada..
memikirkan kewajipan dan harga yang harus di bayar untuk ini semua..
Ya Allah..mampukah aku..? Di kala aku merasakan belajar di sini kadangkala amat payah ..dikala aku merasakan ada baiknya aku belajar sahaja di Malaysia..dikala cuaca panas nihon yang berbeza dengan Malaysia..dan pada saat itu hati kiri mula membisik kata2 jahat untuk merintih..mengeluh..seakan menyesal mengapa diri ada di sini..
Tatkala diri tak di pedulikan rakan sekelas..kehadiran bagai tak di endah oleh orang sekeliling..keberadaan bagai makhluk pelik yang ber"kerubung" dalam masyarakat yang kebanyakan separuh telanjang..kadangkala ku akui sedikit sebanyak menguji iman ..
hanya mampu ku berdoa agar mampu bertahan..
"hidup aku baru bermula..dan aku takkan berhenti...!"

1 comment:

  1. sushi....amcam bler dah dpt mkan sushi..dah lepas ngidam..hehe :p
    btw, jgn gibab dlm bengkyo..
    zam n naim ade..2 makhluk ajaib 2 lh mmbntu nye..
    life kat cni baru jer bermula..
    korekara sutekina kotoga ippaiaru..

    ReplyDelete